Visit Summit 2016
Visste du att personer som söker efter en semesterupplevelse besöker upp till 22 webbplatser i upp till 4 enheter innan ett köp? Att 2/3 besökare delar sin upplevelse i sociala medier, under och efter sitt besök? Att endast 1 av 10 bokar det första erbjudandet? Att endast 1 av 5 bokar det första boendet som personen sök på? Att det mobila användandet relaterat till besöksnäringen har ökat generellt med 45% under 2015?
“We don´t go online. We are online”
Satyan Joshi, Google hotel ads business
Några av de fakta och insikter som kom upp under Visit Summit 2016. Här summerar vi fler områden som vi tog del av under två intensiva dagar.
Den digitala besökaren
Många pratar idag om den “tysta besökaren”. Personen som gärna söker och bokar sin upplevelse helt utan direktkontakt med en annan person. Sökningar via digitala medier och som även slutför sitt köp via digitala medier. P2P plattformar blir allt vanligare och viktigare som referenser i en dialog om köpval.
Vi vet det redan. Responsiva webbplatser är idag en självklarhet i alla branscher där försäljning sker Online. Tyvärr är inte besöksnäringen där fullt ut än, men på väg.
Statistik och kunskapen om våra besökare
Vad kan vi göra i vårt dagliga arbete för att få mer kunskap om våra besökare? Grunden är trots allt att försöka få så stor kontroll på det digitala flödet som möjligt.
- Full kontroll på “Costumer Journey“, hela resan besökaren gör genom alla digitala medier.
- SEO är inte en aktivitet utan en kultur som måste finnas inom organisationen för att fungera väl.
- Fundera på Search Share > Market Share. Antalet sökningar behöver vara större än marknadsandelen. I annat fall driver du kanske trafik till en konkurrent.
- Frekvenskontroll – har ni kontroll över hur många gånger ni talar till en kund om samma sak?
- Facebook Business – är inte bara ett plattform för att köpa annonser, utan även en plattform för att få tillgång till data som t.ex. Google Analytics inte kan få fram t.ex. kön, ålder, intressen.
Med förhoppning kommer vi under året kunna erbjuda praktiska tillfällen för att fördjupa oss i både enklare och mer avancerade kunskaper och tips hur vi mäter våra besökare.
Trender och Nyheter – i stora drag
Responsiv webbdesign – vi vet det redan och efterfrågan har varit stor. Tyvärr är inte besöksnäringen utvecklad för fullt responsiva webbplatser, men på god väg. Under 2016 släpper Visit Group Online 4 som är benämningen på en responsiv Online 3. Till det släpps även några nya inline widgets (små kod delar som kan implementeras på vilken webbplats som helst) med full responsivitet.
OmniChannel – inom hela marknadssegmentet och tillhörande strategier pratar alla om OmniChannel. Samma budskap i alla kanaler vid samma tillfälle. Blir oerhört viktigt i den digitala världen där vi nyttjar många olika plattformar.
Se över utbudet – statistiken visar tydligt. Få bra och unika paket, hellre än många mindra bra paket. Samma gäller hela produktutbudet. Visa tydlighet och ert unika utbud. Jonas Kojan på Destinationen Funäsfjällen uttryckte det tydligt “Det ska vara enkelt att vara gäst”.
Mät allt, och lite till – gör ingenting utan att du kan mäta resultat. En av de största fördelarna med digitala medier är att det går att mäta. Skapa inte en stor teknisk tröskel. Börja enkelt och se resultat. “trial and error”, misslyckas och lär av dem.
Nya produkter från Visit Group
Book Visit – har det talats om under en tid. Under 2016 kommer vi både informera er alla TIC samt erbjuda så många anläggningar som möjligt denna nya bokningsplattform för Boende. Tidigare har leverantörer använt Citybreak Easy Access, den produkter fasas bort och ersätts av Book Visit. Läs mer på bookvisit.com
Fördelar:
- Uppgraderat gränssnitt och mer användarvänligt för leverantörerna
- All tillgänglighet på ett ställe. Koppla ihop OTA:er som Booking.com, Hotels.com, Expedia.com med din egen bokning och sköt alla prisavtal och tillgänglighet på samma plats.
- Ger möjlighet till bokning via egen webbplats, OTA:er samt alla regionala och lokala kanaler som Småland har idag.
Respons från kunder har varit mycket god på Book Visit. I skrivande stund planeras nu att fortsätta arbetet med att skapa liknande plattform för Aktiviteter och Evenemang.
Trip planner – en reseplanerare som bygger på CBIS produkter. Låt resenären själva inpsireras och planera en resa via karta och rundturer. Här är två existerande exempel som finns idag:
Länkar
Avslutar med ett antal länkar. Tips och inspiration som finns tillgängligt.
- internetlivestats.com – Se internet Live!
- Värderingarna bakom dina sökresulat TedTalk, Andreas Ekström (årets talare)
- Krumb – adds a storytelling dimension to reality
- SEOlytics – SEO verktyg
- Keywordplanner – Hjälp med sökordsoptimering
- Vilka widgets finns tillgängliga på till din webbplats? testa och se vilka som finns på: dinonline3.se/test/widgets. se exempel visitsmaland.se/test/widgets
Visit Award 2016